Djuren lever för oss- kom ihåg det!

Canon eos 50D, Canon EF 70-300mm 1:4-5,6 USM III
 
Har precis tittat klart programmet "Kalla fakta". Idag handlade det om djurplågeri hos transporter av djur samt slakterierna. Jag blir så ledsen. Då det kommer till djur har jag väldigt starka åsikter.
 
Bönderna har stränga direktiv om hållningen av djur, de flesta är duktiga och sköter sig, som djurägare älskar man sina djur. Nu pratar jag då om mänskligt djurfolk, inte såna som enbart ser djur som pengar.
Men då det kommer till transporten av djur. Jag minns för ett par år sedan då jag tittade på några vackra hästfilmer, om folk som lärde sig läsa hästen och lärde sig följa varann. Plötsligt var jag inne på transport av främst hästar som skulle till slakt. Jag blev illamående, jag hade länge mardrömmar om hästar som skriker på hjälp, dessa bilder finns än idag i mitt huvud.
Det är absolut ingen nyhet att djuren åker i en stor lastbil till slakt men att inte följa det som ska följas gör mig galen! Inga sjuka djur på transporten, ge dem mat och vatten då resan är lång, svalka dem om det är varmt, inga dräktiga djur.
Då djuren kommer fram till sin sista anstalt, djuren stressas ända tills de dör. Låt dem gå mot sitt öde i lugn och ro istället för att fösas iväg i stress och bråttom- tid är ju pengar.

Vi behöver knappast dra upp lagen destu mer än att den är löjligt snäll mot dessa personer som orsakar djuren lidande. Personerna förtjänar samma straff som en person misshandlar en annan människa, en person som kanske till och med mördar någon.
Djuren har ingen talan, det utnyttjas allt för väl på alla möjliga dåliga sätt. Jag undrar varför inte domstolen/allmänheten gör något åt dessa brott, ni är nog fler än mig som undrar detta.
 
Djuren lever för oss. Kom ihåg det nästa gång din katt smeker dig på kinden med sitt huvud, din häst gnäggar efter dig eller grisen som kommer och tittar om du har nåt gott i handen.
 
 
Ps. Bilden har inget med vanvårdade kor att göra, dessa unga kor bor jag granne med och hälsar på dem varje dag då jag går ner till hästarnas bete. Riktig morgonboost med hungriga hästar, hundarna som springer omkring och leker och så kor, kanske till och med kalvar som hälsar god morgon. Ja och så har vi katten då som springer efter förstås!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

teskedspixlar.blogg.se

Janina heter jag och i min värld existerar både Rödluvan och Askungen. Jag har ett brinnande intresse för fotografering och skor. Så ni kan ju gissa själva vad bloggen kommer handla om.

RSS 2.0