"Kom med in, vi ska bara ta vaccin"

Mr. D 2010, sommar i "hemma stallet" på fastlandet.
 
"Kom med in, vi ska bara ta vaccin"- det var så jag sa till Dreki igår då veterinären var på besök.
Jag kan säga att han hatade mig något efter det
Då veterinären är på plats så passar man självklart på att fråga om småsaker... Som ändå visar sig inte vara småsaker, då är man självklart glad att man verkligen ställde frågan!
 
Drekis ögon har varat och varit allmänt äckliga, runnit och blä. Värre blev det förstås då han var utan exemluvan och småknott och flugor slapp åt. Han har inte varit så på 8år, inte såhär, att ögonen kan rinna vet vi alla.
 
Så jag ställde frågan och fick svaret "Hmm... Ja. Det första jag tänker på är stock i tårkanalen" Jahapp. Ger lugnande till ponnyn och så börjar sökandet av tårkanal i både ögat och näsborren "endera är det jag som är blind eller så har hästen en konstig uppbyggnad" sa veterinären efter en stund, haha! I ögat va han dock så svullen så det var svårt att komma åt...
Dreki var inte med på noterna heller och vägrade lugna ner sig så han fick en sån där repgrej vriden runt mulen. Jävla kärring, de är ditt fel sa han åt mig, haha!
Efter många om och men så fick veterinären ner den böjbara, plastiga kanylliknande grejer i tårkanalen i ögat. Skulle spolas med saltlösning. Vattnet ville först inte gå ner så det var dramatiskt nog stock i systemet. Känns bra att det är fixat.
 
Mr D fick bli inne i stallet en stund och kvickna i med sällskap av gubben Qvintus.
 
Leunora fick dock bara vaccin, fullt frisk och kry jäntta!
 
Nu till annat än veterinärer.
 
Jag hade inte ridit på 4 (!!!!) dagar pga sjukdom och innan det skulle hästen få vila en dag. Min stallskompis red L två dagar irad, första gången ordentligt, andra dagen hon red var jag så stolt att jag sprack! Jag har hittat henne! Hon som jag vågar låta rida L då inte jag har tid! Äntligen! Så nära men ändå så långt borta sägs det.
I förrgår fick jag sputt och longerade damen i både lina och utan, hon ha börjat följa rörelserna rätt bra även utan lina. Longerande henne löst över lite kavalettis och så svassade vi omkring lite på banan.
 
Igår blev jag galen. Måste. Rida! Bestämde mig för en barbacka tur skritt förstås då hon fick vaccinet samma dag. Trött? Nej, hon började krångla på gården "woho! De är matte som rider, nu röjer vi!". Gick bra ända tills vi skulle svänga hem... Vi brukar galoppera där... Det visste hon så vi blev i bråk och då hon vill och jag säger nej så reser hon sig, mest då vi är i terrängen för hon vill med våld springa. Jag kände pirret i hennes kropp, tog tag i manen. Mycket riktigt så reste hon sig, tack och lov inte spikrakt uppåt, lite svank i ryggen räddade mig från att glida av.
 
Den här lilla händelsen fick mig att inse hur viktigt det är att lära sig sin hästs rörelser, jag är glad att jag orkat tänka efter "varför gjorde hon såhär?" och "vad gör hon om jag gör såhär?". Eftersom hon är en dam med mycket ego så kan småsaker rädda situationen.
Så trött blev hon av vaccinet...
Ikväll ska vi hoppa lite så hon fått vila ca 2 dygn efter vaccinet. Kul!
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

teskedspixlar.blogg.se

Janina heter jag och i min värld existerar både Rödluvan och Askungen. Jag har ett brinnande intresse för fotografering och skor. Så ni kan ju gissa själva vad bloggen kommer handla om.

RSS 2.0