Hundträning

Iphone 5
 
Bjuder på en dålig mobilbild från idag. Jag är nog senil, hundträningen var inte igår fick jag veta i god tid, huh. Men idag var vi! Tänkte först lämna hausti i bilen för att träna lite med Tosca men min kompis kom med och höll the troublemaker sällskap. Haustis syfte att vara med är bara för att vara social och nåångång hoppeligen förstå att det inte hjälper att skälla trots fler hundar är med. Vi jobbr på det (långsamt). Nu då det blivit varmt så ska jag börja ha sprayflaska med så han får en dusch varje gång han är stor i munnen! Skonsamt och lätt sätt att (hoppeligen) få en skallfri hund. Vi får väl se hur det lyckas. Att kånka omkring på en sprayflaska då man är ut och gå är kanske inte något alla gör ;)
 
Medan Hausti var hopplös tränade vi att vänta med Tosca. Hon förstod först ingenting att matte gick iväg men som allt annat tog det inte många sekunder/minuter innan hon förstod att sitta still trots att jag gick längre bort. Efter 3minuter satt det och vi slutade för dagen då det gick som bäst. Sedan tog vi bara lite ögonkontakts träning, mest stod vi och chilla för att det inte skulle bli tråkigt.
Jag är riktigt nöjd med Toscas prestationer idag! Vi var på en stor parkering med 5 andra hundar + Hausti och hade henne lös. Trots att hon sprang iväg för att hälsa på de andra hundarna ett par gånger (vilket hon vände direkt till mej då jag ropade, utan att ha hälsat på andra hunden) och lite busat så är jag nöjd med hennes koncentration. Kan ju inte begära för mycket!
Nu sover båda hundarna så sött efter att ha varit med om mycket intressant med fler hundar (:
 
Att träna att vänta:
*Be hunden sitta
*Backa långsamt bakåt, Tosca ville komma med så jag använde mej först av komandot "istu" (som betyder sitt men på finska). Då stannade hon kvar.
*Lägg inte för höga krav, gå bara ett par meter att börja med. Då hunden får komma lade jag till komandot "tänne" (som betyder kom/hit på finska).
*Öka avståndet i små etapper och då hunden stannar bra kvar behöver du inte säga "sitt" i början.
"sitt, kom, mycket beröm"
 
Då Tosca kom imot mej (då hon inte fick) gick jag emot henne tyst så hon hamnade backa till sin plats igen. Lade henne att sitta och gjorde om.
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

teskedspixlar.blogg.se

Janina heter jag och i min värld existerar både Rödluvan och Askungen. Jag har ett brinnande intresse för fotografering och skor. Så ni kan ju gissa själva vad bloggen kommer handla om.

RSS 2.0