Att lära sej krypa

Canon eos 50D, Canon EF-S 17-40mm 1:4 USM
 
 
 
Har inte alls gjort nå trix med henne på en tid men idag bestämde vi oss för att lära oss krypa! Inte precis det lättaste då en Hausti tvinnar omkring som en galning och vill vara meeeed men har inte hjärta att stänga in han i sovrummet under tiden, klart att han ska få vara med! Tosca koncentrerar sej så otroligt bra på mej att Hausti inte verkar störa henne alls. Tänkt egentligen först bara "klicka in henne". Jag har inte alls klickat med henne förut... Vilket jag inte kommer göra heller, hon är jätterädd för ljudet och springer hellre iväg och så får det ju inte vara! Ett alternativ är ju att försöka sej med en klicker som har lägre ljud men jag tvivlar att Tosca alls tycker om den heller. Hon är extremt känslig för ljud och lyssnar super på ordet "bra" (samma effekt som en klicker) så jag tror jag kommer hålla mej till egna ord, vad är bättre som det?
 
Att lära sin hund krypa:
* En stor fördel är att hunden redan kan ligga, låt hunden lägga sej ner
* Håll en godis/leksak framför hunden och för sakta godisen/leksaken mot dej, då följer hunden oftast efter godisen/leksaken i krypande ställning
* Beröm för minsta lilla beteende/rörelse hunden gör och ge godisen snabbt efter klickningen/ ordet "bra".
* Upprepa detta tills hunden kryper den längd du vill men kom ihåg att träna i små etapper, jag använder mej av 1-3minuter/ gång med 30-1h pauser imellan.
* Då hunden kryper fram kan du lägga till ordet "kryp" och så småningom ta bort godisen/leksaken men håll smma handrörelse framför hunden ennu så att det sitter ordentligt.  Sedan då det fungerar felfritt kan du börja ta bort rörelsen
 
Problem som kan uppstå är att hunden blir överdrivet ivrig och stiger snabbt upp för att roffa åt sej godisen/leksaken. Det gjorde Tosca, leksaken är ju så rolig!
Göm då godisen/leksaken bakom ryggen och låt hunden lägga sej igen och försök pånytt.
Kom ihåg att inte ha godisen/leksaken så långt ifrån hunden i början, bara så att den behöver sträck på sej för att få tag i den.
 
Nyckeln är beröm, beröm och beröm!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

teskedspixlar.blogg.se

Janina heter jag och i min värld existerar både Rödluvan och Askungen. Jag har ett brinnande intresse för fotografering och skor. Så ni kan ju gissa själva vad bloggen kommer handla om.

RSS 2.0